Sov dig till ett bättre liv

Hur länge har du testat att vara vaken? De flesta av oss klarar ungefär två dygn innan vi faller ihop och nästan drömmer i vaket tillstånd. Men, för vissa kan det även vara så att vi är extremt trötta men ändå har problem med att få en riktig god natts sömn. Hur ska man göra och finns det bra knep att ta till? Ja, självfallet finns de det. Vad du kan se till är att ha ett sovrum som är till för att sova i. det betyder att det ska vara rogivande och helst inte ha distraherande föremål såsom tv eller att ta med sig jobbet in i detta rum. En annan viktig del till att sova bättre som hör ihop med det första vi skrev är att du ska kännas att du trivs och att du kan slappna av. Köp ny säng eller bara sänggavel och huvudgavel för att få en bra stämning i sovrummet. Du kommer på en gång märka att du ka slappna av på ett helt annat sett. Prova dig även fram till en skön kudde med bra stöd. Och om du inte känner dig säker så kan du alltid prova den gamla huskuren med att värma ett glas mjöl och ha i lite honung.

Bättre inlärning

Om du känner att ditt minne sviker dig så kan det även bero på att din sömn är för dålig. Och det här med sömn och inlärning är något vi verkligen bör ta på största allvar. Många hävdar nu även att det är bra med tupplurer och att då sova två gånger om dagen. Sover du en kort stund så är det bra för motorisk inlärning och längre så kickar du igång kreativiten.

”Om du sover mellan sextio och nittio minuter kommer du fram till REM-sömnen. Det är då du drömmer, och den här fasen är bra för kreativiteten. Då flyter minnena fritt omkring i hjärnan och skapar nya förbindelser.” (läs mer)