Bekräftar vikten av att äta varierat

Vi har i ett tidigare inlägg skrivit om vikten av att äta en varierad kost (läs inlägget här). Detta var ett inlägg som skrevs för att ge klarhet i alla de råd som ges. Det är ju nämligen så att allt fler dieter dyker upp, med allt från LCHF till 5:2-dieten och så vidare. Dessutom råder det en debatt hur vida en ska äta kött eller ifall det verkligen är bra för kroppen att inte äta kött överhuvudtaget.  

En varierad kost är alltid att föredra eftersom det innebär att vi äter lite av varje och med det får i oss av hela kostcirkeln. Någonting som man nu också bekräftar i Svenska Dagbladet här. Det är i artikeln en kvinna vid namn Ida som har hört av sig med frågan hur hon ska äta, och bad då också skribenten ta hänsyn till det faktum att hon tränar flera dagar i veckan plus att hon har en ätstörd bakgrund.

Det enkla svaret

Svaret är enkelt: Genom att välja bra råvaror och variera kosten kommer det inte att vara några problem att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Det är härligt att höra vettiga tips från en artikel snarare än “gå ner si och så många kilon med den och den dieten”. Det är viktigt att förstå hur media påverkar oss människor, och om alla hela tiden hävdar olika vet man ju ändå inte hur man ska göra.

Andra bra råd som lyfts i artikeln:

  • Fokusera på det positiva i maten. Du ska få energi av maten för att orka träna och utvecklas. Maten ska vara glädje och det som gör att du vill och kan. Din partner helt enkelt!
  • Ät mellanmål. Förutom de tre stora målen (frukost, lunch och middag) är det viktigt att du kompletterar med mellanmål. Det kan räcka med en macka, lite nötter eller yoghurt. Dessa ska du äta mellan varje måltid.
  • Lyssna på kroppen. Den kommer att säga till när den behöver äta och när du måste vila. Du måste våga lita på den!
  • NJUT av matens smaker och tillåt dig att äta allt, i rätt mängder.